close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תזונה צמחונית לתינוקות?

מערכת שורשיא תמוז, תשעד09/07/2014

האם ניתן לתת לתינוקות תזונה צמחונית? ומה לגבי הנקה של אם צמחונית?

תגיות:

ראשית, יש לפתוח ולומר כי משרד הבריאות ממליץ על אכילת בשר כחלק חשוב מהליך התפתחותם התקין של תינוקות. ואולם, לאור ריבוי האנשים והמשפחות שמנהלים אורח חיים צמחוני, פרסם לאחרונה משרד הבריאות המלצות מטעמו אודות תזונה צמחונית נכונה לתינוקות.

ועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות
משרד הבריאות מינה ועדה מיוחדת שהורכבה מ- 12 מומחים, חלקם נציגי המשרד ואחרים חברים באיגוד לרפואת ילדים. מומחי הוועדה הגיעו למסקנה כי תזונה צמחונית בהחלט בריאה לתינוקות, כל עוד היא מוגשת בכמויות מספקות ומכילה באופן מאוזן את כל אבות המזון הנחוצים להתפתחות תקינה.

הנקה של אם צמחונית
הנקה היא גישה נפוצה ומקובלת בקרב משפחות צמחוניות, ומשרד הבריאות פרסם כי אם צמחונית יכולה להניק את תינוקה באופן מלא עד גיל שנה, כל עוד היא צורכת אוכל מאוזן ובריא. מאידך, במקרה של אמהות טבעוניות שאינן אוכלות מוצרי חלב, דגים או ביצים, ראוי לגשת לבדיקה מקצועית כדי לבחון אם תזונתן מספיקה. בתוך כך, לאמהות צמחוניות לתינוקות מתחת לגיל שנה שאינן מניקות, מניקות באופן חלקי או שהפסיקו להניק, מומלץ לרכוש אוכל לתינוקות מבוסס חלב פרה. אם הם אינן אוכלות מוצרי חלב, יש להעדיף תמ"ל מבוסס על סויה. יש לציין כי תחליפי חלב על בסיס חלב שקדים או חלב אורז, או כל תערובת ביתית אחרת, נמצאו בלתי מספקות לתינוקות ועלולים להוביל למצב של חוסר תזונה ולפגיעה בהתפתחות.

מעבר לאוכל צמחוני מוצק
יש הורים שאינם מוכנים לחשוף את ילדיהם למאכלי בשר, כולל דגים ועוף. על פי הנחיית משרד הבריאות, עליהם לבסס את תזונתו של תינוק בגיל חצי שנה על קטניות שהושרו, טחינה, ביצים, טופו טחון ומוצרי סויה. זאת כמובן מלבד פירות וירקות, ושאר המלצות התזונה הרגילות עבור תינוקות, בדגש על מזונות עשירים באנרגיה כמו ממרחי קטניות ואבוקדו. מגיל שנה יכולים תינוקות צמחוניים לאכול מוצרי חלב סויה מלא וכן מוצרי גבינה שונים. כמו כן, מומלץ להשתמש במלח מועשר ביוד, ולצרוך אצות ואגוזי מלך אשר מהווים תחליף יעיל לחומצות שומן נחוצות לגוף.

תוספות נחוצות לתינוקות צמחוניים
החיסרון היחיד שקיים בתזונה צמחונית היא בוויטמין B12 שמקורו בעיקר בבשר, ולכן משרד הבריאות ממליץ למשפחות צמחוניות על תוסף ויטמין קבוע לילדיהן. כמו כן, מכיוון שבשר מהווה מקור חשוב לברזל ולחומרים המסייעים בספיגתו בגוף, מומלץ לתת לתינוקות מגיל 4 חודשים גם תוסף ברזל. בנוסף לכך, יש לשקול תוספת ויטמין D ואבץ עבור תינוקות צמחוניים.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה